Intro text

Vi finns i bruksorten Skärblacka, 18 km utanför Norrköping. Skolan omges av fin natur som möjliggör naturvistelser och friluftsliv.

Sidor

lördag 23 januari 2016

Ängen SKOLA OCH FRITA v.4

KOMIHÅG v.4
SKOLA
mån Skridskor, ta med hjälm och skridskor.
tis
ons
tors
fre

FRITA
mån  utemåndag
tis     dans i rörelserummet
ons   korvgrillning på skolgården
tors   spelhåla
fre     välja

Hej därhemma!
Vilka härliga vinterdagar vi haft, lite lagom med snö kanske något för låg temperatur men tack vare det ett fantastiskt vackert vinterlandskap.

 Ett stort tack till alla föräldrar, mor- och farföräldrar som hjälpte till med att knyta skridskor i måndags. På måndag är det dags igen, så för er som vill och kan så får ni gärna hjälpa till med knytning. Vi går direkt när skolan börjar (8:20) till Globalhallen. Barnen får ta med sig egen klubba om de vill, men inga puckar är tillåtna vi spelar med bandybollar och de har vi med oss. Det finns också några bandyklubbor att låna.


På bilden har vi tränat på tekniken collage och pratat om perspektiv. De ritade småbilder som de klistrade upp på en vinterbild i varsitt klassrum.

                                                    Violen
                                                    Blåklinten
                                              Syrenen

I matten var gruppuppgiften på fredagen att växla en tjugokronorssedel till mynt på fyra olika sätt. Först fick de rita de mynt de växlade till och sedan skriva det på "mattespråk" under rutan.
Det blev jobbigt att skriva med addition (se under rutan med tjugo enkronor) så några grupper fick pröva ett nytt räknesätt- multiplikation. 














Jonathan, Stina och Zanna visade fyra olika växlingar.

Edvin, Gustav G och Emma gjorde denna lösning.
Den här gruppen hann med att testa lite multiplikation också.
I No:n  har vi börjat med ett arbetsområde som heter fast eller flytande. Tyngdpunkten i temat ligger på att barnen ska bekanta sig med de arbetssätt som är typiskt för naturvetenskapen, nämligen att ställa hypoteser, undersöka och dokumentera sina undersökningar. Givetvis ska barnen också lära sig en hel del om fasta ämnens och vätskors egenskaper. 
Den här veckan har barnen undersökt fasta föremål. De har observerat, jämfört och beskrivit föremålen. Oj, så kreativa barn är när de letar efter likheter och skillnader! Hade nog inte kommit på hälften själv:-)


Elton och Liam  diskuterar vilka likheter och skillnader
det är mellan en plast kub och en metall sked











Frita
Vi gick till pulkabacken i måndags vid klätternätet och åkte madrass. Vi kallar den för Glasmästarbacken. Det var full fart och många skratt! 



De gjorde en vinterbild på frita på tisdagen.


Att åka skridskor på frita är kul och det fungerade bra.




Vi hade en rolig och trevlig torsdags em. Det var många som hade utklädningskläder med sig. Att spela teater är de duktiga på. De delade upp sig och tränade in flera olika teatrar. Som de spelade upp för varandra.





Fredagar har vi lite fritt. De kan välja lite vad de vill göra. Den här fredagen satte vi på filmen Hundpensionatet. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar