Intro text

Vi finns i bruksorten Skärblacka, 18 km utanför Norrköping. Skolan omges av fin natur som möjliggör naturvistelser och friluftsliv.

Sidor

fredag 5 februari 2016

Ängen skola och frita v.6

Kom ihåg vecka 6
Skola
mån   Skridskoåkning
tis       Titta på teater
ons
tors    Bild och musik, Läsläxa, ta med läsläxan tillbaks till skolan
fre

Frita
mån  gympasalen
tis     mellanmål i skogen tillbaka 15.45 ca  
ons   gemensam samling i rörelserummet med alla fritaavdelningar
tors   lässtund
fre     välja


Hej!

Igår arbetade vi vidare med strutsen. Barnen fick läsa läsläxan högt i smågrupper och sedan fick de skriva ner tre viktiga fakta om strutsen. Därefter gjorde vi en gemensam tankekarta på tavlan som vi sedan skrev en faktatext av. Det var roligt att höra att de visste så mycket om strutsen.

Vi vill åter igen passa på att säga att vi läser alla er kommentarer om hur ni upplever jobbet med läsläxan hemma. Det är så värdefullt och roligt att läsa om framsteg som ni ser hos era barn. Det har också varit värdefullt att höra hur ni upplever de olika nivåerna på läsläxan. Så tack för den feed back ni ger. Tyvärr hinner vi inte skriva personliga kommentarer tillbaks till varje elev, men om ni har någon fråga eller undran kring läsläxorna så tveka inte att höra av er.




Tanketavla

Gemensam faktatext
 På No:n fick barnen i uppgift att smälta en isbit så fort som möjligt. Barnen arbetade i par och deras första uppgift var att tillsammans bestämma hur de skulle göra för att smälta isbiten så fort som möjligt. De skulle också uppskatta hur lång tid det skulle ta för isbiten att bli till vatten. Här nedan följer några av de metoder barnen valde att prova.
I blåklintens klassrum var det många som bestämde sig
för att använda elementet för att smälta isbiten.
Man kanske kan slå sönder isbiten i mindre delar?
Då smälter den snabbt!
Varför inte prova med en mössa!
Munnen är ju varm.

Blåsa varmluft.
Eller värma påsen med isbiten mot  magen.
Hu, vad det var kallt.
Sitta på isbiten.
I nästan alla klassrummen kom någon på att det fanns ett sätt som var snabbare, nämligen att spola varmvatten på påsen. Efter experimentet pratade vi om att vatten har den egenskapen att den kan ändra form (som det heter på kemispråket). Från fast till flytande. Längre fram i undervisningen kommer barnen upptäcka ytterligare en form, gasform.



Vi har haft fall av löss. Påminn barnen att de inte lånar mössor av varandra. I helgen är det avlusningsdagar. Klicka på länken för mer information. Avlusningsdagar


FRITA
Vi har en student hos oss. Hon heter Emma Söderberg och går sista terminen på utbildningen lärare i fritidshem. Emma kommer att vara hos oss och praktisera i 9 veckor. 

I måndags var vi vid klätternätet. Vi hade hoppats på att snön skulle ha varit kvar men så var det ju inte. Men att klättra i klätternät och träd gick också bra.
Att pyssla är det många i gruppen som tycker om. De pärlade pärlplattor på tisdagen. Det har de fortsatt med hela veckan både på morgonen och på eftermiddagarna. 
Det har varit en sjukdom i huset bland personalen. Därför blev det ingen gemensam utelek med de andra frita avdelningarna. Vi saknade snön! Men de som hade skridskor med sig på onsdagen var och åkte tillsammans med f-klass. De andra ettorna var ute på skolgården.
Vi hade lässtund i klassrumsvis på torsdagen. Vi vill stimulera läsandet även på frita. Vi har en soffa där man kan sitta och läsa böcker på fritatid.
Att få välja vad man vill göra på fredagar tycker många är roligt. Vi äter ju mellanmål först och sen är vi alltid ute en stund. Men sen får de själva bestämma över sin tid.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar