Intro text

Vi finns i bruksorten Skärblacka, 18 km utanför Norrköping. Skolan omges av fin natur som möjliggör naturvistelser och friluftsliv.

Sidor

fredag 18 mars 2016

Ängen skola och frita vecka 12

Kom ihåg v.12
Skolan
må    idrott "Rocka sockarna", barnen får gärna ha olika strumpor om de vill. 
ti
on
to   Läsläxan tillbaka. 
fr    Långfredagen - Påsklovet börjar

Frita
må  fotboll i gympasalen
ti     påskpyssel
on   korvgrillning på skolgården med de andra frita
to   välja
fr   långfredagen - stängt

Datum i framtiden: Studiedag  den 11 och 12 april både skola och frita stängt! Information kommer i ett rektorsbrev här på bloggen. Håll utkik!

Hej därhemma!

Våren är här och vädret varierar från dag till dag men också under dagen. Därför kan det vara bra att skicka med en tunnare jacka eller fleecetröja som barnen kan byta till när solen värmer. 

Den här veckan har vi haft mattevecka på Parkskolan. I måndags startade veckan med en teater i gympasalen. Teatern handlade om herden Nasim som vaktade får och noga räknade dem för att inget skulle försvinna. Problemet var att han bara kunde räkna till 10 och han vaktade fler än 10 får. Han kom på att han kunde ta en sten för varje får och jämföra. Men blev det verkligen lättare? Här nedan kan ni se hur han slutligen hittar ett system för att lösa sitt  problem. 
Grundtanken i systemet  använder vi oss av än idag när vi arbetar med tal, systemet kallas i matematiken för positionssystemet.

Nasim räknar får

Det är tungt att bära på alla stenar så när Nasim hade 10 stenar bytte han ut de mot en pinne.
När han hade 10 pinnar bytte han de mot en kastanj.

Efter teatern träffades barnen i sina faddergrupper och där fick de i uppdrag att hjälpa Nasim att räkna får och sedan visa med hjälp av stenar och pinnar vad de kom fram till.

47 får = 4 pinnar och 7 stenar
Faddergrupperna fick även uppdrag utomhus. De skulle leta kottar på en minut och sedan räkna hur många det var, hitta tunga och lätta saker och sortera de i ordning mm.


Ettorna fick i uppdrag att fundera på hur många klossar det behövs för att bygga figuren nedan. Barnen fick först fundera själva och sedan diskutera i sina mattegrupper


Hur många klossar behövs för att bygga figuren?
Det var lite klurigt att räkna klossarna som man inte såg men
tillslut kunde de hämta rätt antal klossar och bygga en egen figur.

Uppdrag 2 var att klura ut hur många klossar de behövde för att bygga två våningar till.

Var det rätt låt som vann melodifestivalen? Under veckan har vi haft en egen Melodifestivals omröstning. De resulterade i ett stapeldiagram i korridoren. Kom gärna in och titta hur det gick!

Olika är bra, ja så ska det få va!
Förra året startade ett barn i Sverige en kampanj "Rocka sockorna" för att visa att alla barn, oavsett hur man är, ska accepteras. Då uppmanades alla att bära olika strumpor för att visa att man tyckte att "olika" är bra. Förra året var fokus på barn med Downs syndrom men i år handlar det om olikheter överlag. De barn som vill får gärna ha olika strumpor på sig på måndag. 

Frita
Den här veckan var vi ute på skolgården på vår utelek.
På skapande fick de göra kycklingar av garnbollar. I rörelserummet dansade de till låtar från melodifestivalen. 
Vi fick soligt och fint när vi var i skogen. De lekte och sprang i skogen. Letade bajs, lekte dinousarier, byggde koja m.m.
På morgonfrita byggde de med multilink en lång rad i hela korridoren. De la sig sen bredvid och mätte hur många barn det gick åt.
Här kommer veckans bilder:





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar