Intro text

Vi finns i bruksorten Skärblacka, 18 km utanför Norrköping. Skolan omges av fin natur som möjliggör naturvistelser och friluftsliv.

Sidor

fredag 10 februari 2023

Bersån v. 7 Skola och frita

 KOM IHÅG!

Måndag: Skridskor sista gången (ta med skridskor, hjälm, rena termobyxor och tjocka vantar)

Tisdag: Förhör på veckans ord

Onsdag: Nya veckans ord delas ut, ledtråd GOTD: Vägen som försvann

Torsdag: Lämna in matteläxa, ny delas ut efter sportlovet

Fredag: Slöjd (ta med inneskor)


FRITA:

Måndag: Utelek

Tisdag:  Skapande

Onsdag:  Softa på Ronja / välja

Torsdag:  Avslappning / pingis / välja

Fredag:  Mellanmål i Stormhatten


DATUM I FRAMTIDEN: Studiedagar 6/3 frita stängt, 7/3 frita öppet. Lämna in temporära schemat för fritids även om ditt barn inte har behov av omsorg. Sportlov v. 8, planering för sportlovet kommer nästa vecka

Nästa vecka börjar Isabella Beganovic jobba i vårt arbetslag. Hon är lärare i fritidshem.

Ingela kommer att börja ett nytt jobb i Norrköping. Hon arbetar sin sista vecka v.7.

Hej! 

Nu är det bara en vecka kvar till sportlov. Snön har under veckans gång smält bort. Vi får hålla tummarna för att sportlovet bjuder på lite snö i alla fall. Men vi kämpar på en vecka till med nya uppgifter och kunskaper som ska läras in. På tisdag är det alla hjärtans dag och då får de elever som vill gärna klä sig i något rött eller rosa, eller i några andra hjärtliga kreationer.

Under veckan har vi startat ett skrivprojekt tillsammans med årskurs 1. Alla elever i årskurs 1 och 3 kommer skriva en start på en berättelse. Någon eller några "börjor" på berättelserna kommer sedan lämnas över till den andra årskursen som kommer att skriva färdigt sagan. När hela sagen är klart byter vi tillbaka igen för att se det färdiga resultatet. När det är flera skrivare med i processen kan innehållet i berättelsen gå åt ett helt annat håll mot vad den första författaren hade tänkt. Spännande att se resultatet sen.  


Engelskan den här veckan har handlat mycket om att pratat engelska med varandra. Detta gjordes genom att använda ord och begrepp som barnen redan känner till och som vi i omgångar har arbetat med tidigare, nämligen kroppsdelar. Uppdraget var att para ihop rätt ord med rätt bild genom att förklara vad man själv hade för kroppsdel och fråga vad den andra hade. Lite klurigt men uppdraget genomfördes kanonbra!



I matematiken har vi arbetat med bråk. Del av helhet och del av antal. Matteläxan som barnen fick med sig hem i torsdagen har just om detta. Vi har även spelat ett memory om bråk.


I temat har vi arbetat med att fördjupa faktatexter. Att skriva lite mer detaljer kring ett stödord för att göra texten mer intressant att läsa. Vi började med att presentera två faktatexter för barnen. De handlade om samma sak men den ena var väldigt kort och behandlade bara stödorden som den skrivits utifrån. Den andra texten innehöll mer detaljer och den som skrivit texten hade berättat mer kring stödorden. Barnens uppdrag var sedan att jämföra texterna för att hitta likheter och skillnader. Slutsatsen vi sedan kunde dra tillsammans var att den längre, mer detaljerade texter var mer intressant och innehöll mer fakta. Efter det skulle barnen själva skriva en faktatext där de skulle tänka på att skriva flera saker kring varje stödord. I och med detta har vi arbetat klart med dinosaurier. Nu är nästa stopp den senaste istiden. Detta arbete kommer vi starta nästa vecka. 

Veckans GOTD handlade om U137. Den sovjetiska ubåt som gick på grund utanför Karlskrona i Blekinge skärgård, 27november 1981. Varför den hamnade där har fortfarande inte kunnat fastställas. Besättningen ombord skyllde på trasigt navigationssystem men efter undersökningar visade det sig inte vara sant. 


På värdegrunden tittade vi på lilla aktuellt. Det handlade en del om Nato. Vi pratade om att Sverige har yttrandefrihet och vad det betyder. De visade en sida som heter lilla.krisinfo.se. På den sidan finns det enklare förklaringar för barn att läsa om allt som händer i världen bl.a.

Bildlektionerna ägnar vi åt konstens grunder, de olika element som  bygger en bild. Uppgiften är att designa ett hjärta.

I uppgiften ska alla element finnas med på minst ett sett. Bilden ska inne hålla linjer, färger, nyanser, struktur, former/ figurer och rum (hur du fyller bilden). 


FRITA

I torsdags bjöd vi in till alla-hjärtans skapande. Vi gjorde dekorationer till matsalen. Det blev djur av hjärtan som vi dekorerat borden med. Jättekul att så många från olika avdelningar samlades och skapade tillsammans. 



Trevlig helg önskar vi på Bersån





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar