Förskoleklass
Vi startade veckan som vanligt med språklek.
Hur många ljud finns det i orden?
Några grupper har spelat ljudbingo.
En annan grupp har spelat spel med första ljudet.
På matematiken arbetar vi med talraden.
Först utan siffror.
Sedan med, men de har visst hamnat i oordning.
Det måste vi rätta till.
Vilken siffra finns bakom. Det är en fler än 4.
Vårt tema "Nosa på nätet" fortsätter.
Denna gång pratade vi om sociala medier.
Saker att tänka på:
- Man ska inte berätta sitt namn och sin adress för okända personer.
- En person på en chatt kan vara någon annan än den utger sig för att vara.
- Det är alltid okej att berätta för en vuxen.
Sedan såg vi en film från rädda barnen.
Trygg på nätet
Djuren på djuris denna vecka handlade om att Majs älskar bus
men Satsumas tycker inte att det är lika roligt.
Vi har också sjungit tillsammans på musiken.
Vilken härlig kör vi blir tillsammans
Så fint det låter när vi sjunger kanon.
På naturskolan har eleverna lärt sig om och upplevt myror.
Vi som inte var i skogen har funderat och pratat om reklam.
Varför finns det reklam?
Är det alltid tydligt att det är reklam?
Vi tittade på olika reklamfilmer och funderade på
vad de gjorde reklam för.
Det finns också information och nyheter.
Vad är det för skillnad.
Vi tittade på ett avsnitt av Surfarna på UR.
Veckans dikt var:
Fnittret av Mecka Lind
Vi avslutade med matematik, Vi har jobbat vidare med talraden.
Vecka 18
Måndag: 1:A MAJ, FRITIDSHEMMET ÄR STÄNGT
Tisdag: Utelek med Ängen
Onsdag: Vi är utomhus
Torsdag: Vårpyssel
Fredag: Utemellis på stora gården
I veckan har vi hunnit med lite allt möjligt, bland annat en Mariojakt där eleverna skulle hitta bildtvillingarna som gömde sig på skolgården.
Vi ställde undan pärlorna en tid mellan sportlov och påsklov men nu går det bra att pärla igen. Vi har bara tagit fram de större pärlplattorna och har satt regeln en pärlplatta i veckan för att eleverna inte ska överproducera pärlplattor. :)

En rastaktivitet från veckan var Hemliga stigen, där en elev ritar en bana och kompisarna måste gissa vägen ett steg i taget.
Vi övar ibland på instruktioner och att varva ner genom Art for Kids på Youtube. Här är en av bilderna som vi ville återskapa.
Ibland finns ett behov att städa och rensa, till exempel i legohyllan. Det fick några elever i uppgift att göra på torsdagen.
Dessutom sorterade vi i lådorna så att alla bitar låg på rätt plats. Då är det mycket lättare att hitta det man ska ha.
På fritarådet använde vi oss av en KL-övning där eleverna fick en fråga att svara på tillsammans med sin parkompis, och sedan redovisade de sina svar genom att berätta vad parkompisen tyckte. Ett bra sätt att få alla att komma till tals, öva på att lyssna aktivt och ta ansvar.

































Inga kommentarer:
Skicka en kommentar