Förskoleklassen
Denna vecka har vi haft rörelsevecka och pratat lite extra om vad kroppen mår bra av, att det är viktigt att röra på sig och äta bra mat.
I måndags repeterade vi vad allemansrätter är för något. Vi såg några korta filmer som vi sedan diskuterade kring. Eleverna hade många kloka tankar och bra koll på vad man får och inte får göra när man är ute i naturen.
På matematiken har vi jobbat skolverkets kartläggning
"Hitta matematiken"
Det ger oss en bra bild över vad vi ska fokusera
på i matematiken detta år.
Första uppgiften handlade om mönster.

I tisdags hade vi temaarbete och pratade om vad man mår bra av. Eleverna kom med många bra förslag! De fick sedan titta i tidningar och klippa ut bilder på saker de mår bra av och klistra fast på ett arbetsblad.

I onsdags hade vi KL-arbete och eleverna skulle då hitta på en rörelse tillsammans i par och sedan visa upp rörelsen för de andra. De andra skulle sedan också göra rörelsen. Väldigt rolig övning där vi fick testa på många coola rörelser! Vi såg även en kompisfilm som handlade om att "skvallra" eller "berätta". Vi pratade sedan kring detta, är det någon skillnad mellan att skvallra eller att berätta. Efter lunch kom årskurs 2 förbi och vi hade lite röris ute tillsammans. Därefter stannade de kvar här och vi lekte lite tillsammans på förskoleklassgården.
De elever som var på naturskolan har påbörjat en "Vilsekurs.
Hitta vilse är en överlevnadsutbildning för barn framtagen av Civilförsvarsförbundet.
Utbildningen syftar till att lära barnen några enkla saker som de kan göra om de skulle gå vilse och som gör att de kan känna sig tryggare och hittas snabbare.
Tre gyllene regler.
Regel nummer 1: Krama ett träd.
Genom att krama ett träd så stannar barnen upp och går inte ännu längre bort. För barnet känns det också tryggt med en trädkompis.
Regel nummer 2: Synas och höras.
När barn blir rädda gömmer de sig gärna. Därför är det viktigt att lära barnen några enkla nödsignaler som finns kvar även om barnet gömmer sig. Barnen får lära sig att stopptecken är tre av någonting. Det kan vara tre pinnar på stigen eller tre rader med stenar. Ett annat sätt att synas är att ”klä en julgran”. Barnen hänger då upp konstiga saker i en buske eller i ett träd. Det kan vara skräp som de hittar runt omkring eller något som de har med sig i fickan. Det kan vara plastpåsar, skräp eller blommor. De får inte hänga upp sina kläder för de behövs för att hålla värmen.
Det finns mycket bär och svamp i skogen nu!
De som var kvar här fick göra självporträtt av saltdeg. Nu
ska ansiktena torka och sedan ska de målas och hängas upp på väggen.
Veckan avslutades med Parkloppet
Vi avslutade fredagen med att titta på några korta filmer som handlade om hur man är kompis med kroppen och snäll mot kroppen. Hur viktigt det är att äta bra mat som innehåller vitaminer, mineraler och fibrer. Varför man ska röra på sig, vila och återhämta sig. Efteråt diskuterade vi kring det vi sett, intressant ämne!
Eleverna var väldigt kloka och kunniga.
Alla elever har också fått med sig frukt och grönskasbingo hem.
Fritidshemmet
I måndags introducerade vi våra nya färggrupper som vi kommer att använda oss av på fritids.
Röd, Gul, Blå och Grön.
Röd och gul grupp fick gå till idrottshallen med Ida och Andreas. Där spelade vi minutboll med eleverna. Aktiviteten krävde både samarbete och lite eftertanke.
Blå och grön grupp hade värdegrundsarbete med Isabella och Kaija. Där introducerades boken "Barnen i kramdalen". Första delen handlade om det svåra ordet integritet och att kunna säga stopp.
Nästa vecka är det blå och grön grupp som får gå till idrottshallen. Röd och gul grupp får ha värdegrundsarbete.
I tisdags hade vi skolgårdsbingo på skolgården. Eleverna fick varsin bingobricka och en penna. På bingobrickan stod det bland annat att de skulle hitta en kompis som hade badat i sommar eller någon som hade långt hår. Hittades en kompis som stämde in på brickan fick man kryssa den. Jättekul tyckte många av eleverna.
I onsdags hade vi veckans utedag. Vi började med en KL-övning där eleverna fick gå på en lära-känna promenad. Två och två fick eleverna gå och prata om vad man tycker om att göra på fritiden och sin favoritmat. När promenaden var slut skulle man också komma ihåg vad kompisen hade sagt. Lite klurigt men det är viktigt att vara en god lyssnare.
I torsdags hade vi "tabata" på vår skolgård. Vi tog ut vår högtalare med musik och sprang på stället, gjorde skid- och skridskohopp och fick in lite armträning. Jobbigt men kul fick vi höra.
Veckans fredagskul blev dans på skolgården. Vi värmde upp med torsdagens "tabata".
Skolgårdsbingo.
KL-övning, lära-känna promenad.
Nästa veckas schema.
Trevlig helg!
/Äventyret
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar