Förskoleklass
På matematiken arbetar vi nu några veckor framöver med
skolverkets kartläggningsmaterial "Hitta matematiken".
Det ger oss en bra bild över vad vi ska fokusera på i matematiken detta år. Vi började med mönster.
Nu har vi språklek tre gånger i veckan i mindre grupper.
Vi arbetar enligt Bornholmsmodellen.
Under veckan har flera grupper lyssnat efter ljud,
tränat på instruktioner och spelat bingo.
Färggympa på idrotten.
Alla stationer hade en färg men också en pil och en färg
som visade till vilken station man skulle gå när det var byte.
Hopprace. Inte nudda golv.
Rulla bollen så att den stannar i ringen.
Balansera med ärtpåse på huvudet.
Dra sig fram på rullbrädan.
Kasta en ärtpåse på varje färg.
armgång
De elever som var på naturskolan har påbörjat en "Vilsekurs.
Hitta vilse är en överlevnadsutbildning för barn framtagen av Civilförsvarsförbundet.
Utbildningen syftar till att lära barnen några enkla saker som de kan göra om de skulle gå vilse och som gör att de kan känna sig tryggare och hittas snabbare.
Tre gyllene regler.
Tre gyllene regler.
Regel nummer 1: Krama ett träd.
Genom att krama ett träd så stannar barnen upp och går inte ännu längre bort. För barnet känns det också tryggt med en trädkompis.
Genom att krama ett träd så stannar barnen upp och går inte ännu längre bort. För barnet känns det också tryggt med en trädkompis.
Regel nummer 2: Synas och höras.
När barn blir rädda gömmer de sig gärna. Därför är det viktigt att lära barnen några enkla nödsignaler som finns kvar även om barnet gömmer sig. Barnen får lära sig att stopptecken är tre av någonting. Det kan vara tre pinnar på stigen eller tre rader med stenar. Ett annat sätt att synas är att ”klä en julgran”. Barnen hänger då upp konstiga saker i en buske eller i ett träd. Det kan vara skräp som de hittar runt omkring eller något som de har med sig i fickan. Det kan vara plastpåsar, skräp eller blommor. De får inte hänga upp sina kläder för de behövs för att hålla värmen.
På kamratpratet handlade om trygghetsregel 5.
Att säga förlåt på riktigt.
Vi avslutade veckan med svenska och bokstaven O
Nästa vecka är det rörelsevecka på hela Parkskolan.
Veckan avslutas med ett springlopp för alla elever på fredagen.
Viktigt att ha bra skor att springa i.
Nu finns alla sommarminnen på utställning i vår monter i korridoren.
Fritidshemmet
Detta händer vecka 38, då det också är Rörelsevecka:
Måndag: Utedag
Tisdag: Vila och rekreation
Onsdag: Pep-parken till ca 15.30
Torsdag: KL-aktivitet + dans
Fredag: Vi är på stora skolgården!
I veckan har vi haft skapande aktiviteter på Äventyrets fritids. Eleverna har testat att göra höstträd med hjälp av sina händer och fingrar, och det resulterade i väldigt tjusiga bilder!
Det fanns även tillfälle att måla färgglada höstlöv som sedan sattes upp på väggen.
Veckans rastaktivitet Danskull, där eleverna måste hjälpa varandra att bli fria genom att göra samma dansrörelse som kompisen.
Hopprace är en annan aktivitet som vi testade i veckan.Istället för Pep-parken på onsdagen så gick vi till Kullen och hade utemellis och Pokémonjakt. Mycket uppskattat! Pep-parken får vi ta en annan dag, när det inte är Skärblackaloppet. :)
I läroplanen står det om "utevistelse under olika årstider, samt närmiljöns möjligheter till vistelse i naturen och på andra platser för fysisk aktivitet och naturupplevelser."
Ekorren vågade sig fram under torsdagen.
Trevlig helg önskar vi på Äventyrets
förskoleklass och fritidshem
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar