Förskoleklass
Det hade försvunnit några bilder i förra veckans blogginlägg så det inlägget är nu uppdaterat.
I måndags lekte vi Kims lek på svenskan. Eleverna fick försöka memorera ett antal föremål, de skulle sedan blunda medan fröken plockade bort en sak. Eleverna skulle sedan försöka komma ihåg vilken sak som saknades.
På matematiken delade vi upp talet 5 på alla 6 olika sätt.


I tisdags målade vi vinterfåglar med vattenfärg.
På idrotten lekte vi leken "Apor och Lejon".
Aporna sprang och hämtade "bananer" på madrassen
men det gällde att akta sig så att man inte blev tagen av ett lejon.
I onsdags gjorde vi en KL-övning som heter "vem tycker samma" Eleverna fick välja ett favoritdjur av häst, hund, katt och kanin. De skulle sedan gå runt i klassrummet och fråga varandra -vilket är ditt favoritdjur? Om de tyckte samma skulle de kroka arm, annars skulle de gå vidare och fråga en annan klasskompis. Resultatet blev att alla som hade häst som favoritdjur krokade arm, alla som hade hund som favoritdjur krokade arm osv. Det blev allt i från 4 ganska jämna grupper, till ganska ojämnt fördelade grupper där en grupp kunde bestå av exempelvis 12 barn, en annan av 4 barn och två grupper där det bara var 1 barn i varje. De fick även välja mellan olika maträtter och färger.


Vi hade även kamratprat och pratade om vad en bästis är för något. Hur det kan kännas om ens egna bästa kompis säger att hon eller han har en annan bästa kompis. Kan man ha flera bästisar?
Vi avslutade dagen med musik och språklek.
I torsdags fick de som hade naturskola göra sammarbetsövningar i skogen. Denna gång handlade det om att bygga ihop fågelpussel. Vi lekte även "alla fåglar byter bo"
De som var kvar i skolan fick redovisa för varandra om vinterfåglarna som vi forskat om. Korparna redovisade om domherren, Björnarna redovisade om talgoxen och Hajarna redovisade om skatan.
I fredags jobbade vi vidare med bokstaven L på svenskan.
Språklek
På matematiken har vi fortsatt dela upp talet 5.
Alla elever har även fått hem en läsläxa idag. Kom ihåg att träna på läsläxan många gånger, gärna en gång/dag för att få ett bra flyt.
Fritidshemmet
Under veckan har vi fortsatt att jobba i våra färggrupper. På dramapedagogiken jobbade vi med ett kapitel ur boken "Gnissel". Där läste vi om Nova och Lasse som blev osams när de spelade kortspel. Vi pratade om att fuska och att det inte är okej att hämnas när man blir arg. Vi lekte också en lek som heter "vem knackar på min dörr" där man skulle lista ut vem som knackade på dörren med rösten som enda hjälp. Lite klurigt men väldigt roligt!
På skapandet har eleverna fått göra charader. Där har eleverna tränat på att dramatisera och gestalta utan att prata. Bra träning för alla elever.
Under arbetet med Barnen i Kramdalen har vi läst det andra kapitlet som handlar om barns olikheter. Vi har samtalat om begrepp som ADHD, autism och down syndrom. Ganska tunga begrepp men viktigt att prata om.
I måndags var vi ute och målade i snön!
Fredagskul denna vecka blev pingis i rörelserummet och pärlstuga inne på avdelningen efter elevernas önskemål som lyftes på fritidsrådet förra veckan. Det blev uppskattat!
OBS!
Nästa veckas schema ser lite annorlunda ut då onsdagen försvinner för en gemensam korvgrillning på stora skolgården!
Trevlig helg önskar vi på äventyret!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar