KOM IHÅG:
Skola
Må:
Ti: Läsläxa Murgrönan kap. 15
Ons: Ledtråd GOTD: Liten "blåbärsälskande" varelse
To: Idrott, ta med idrottskläder, inneskor och handduk
Fr: Läsläxa Stormhatten kap. 15 Lämna in matteläxa, ny delas ut.
Fritidshemmet
Må: Lek ute/ inne
Ti: Pingisskola
Ons: Lek ute/ inne
To: Ukulele/ skapande
Fr: Gympasalen
DATUM I FRAMTIDEN: Liu-student Alva from v.5, Sportlov v. 8 (frita öppet för de som anmält omsorgsbehov), Studiedagar 4-5/3.
Hej!
Ojoj, vad blött det är ute. Vi har hittills haft en riktigt härlig vinter med mängder med snö men det kommer ju också med en hel del vatten när det börjar smälta. Vattnet och blötan stoppar inte barnens lekar. Tänk på att fylla på barnens lådor med extrakläder. Se också till att det finns extra vantar på hyllorna. När det är såhär blött hinner de inte torka mellan rasterna. Under nästa vecka kommer ni få hem en tid för vårterminens utvecklingssamtal. Utvecklingssamtalen kommer ligga under veckorna 7, 9 och 10.
Den här veckan har vi startat ett nytt tema, tema yrken. Vi har funderat på vad ett yrke är och vilka yrken det finns i Skärblacka. Vi har också pratat mycket om skillnaden mellan yrke och arbetsplats. Det är inte alltid så lätt. Under torsdagen fick barnen i uppdrag att hitta yrken i Skärblacka genom att använda google maps. Nedan finns en bild med alla yrken de hittade tillsammans i hela årskurs ett. Bra jobbat! Vi har även tittat på en kort video om ett samhällsviktigt yrke, brandman. Efter det fick barnen skriva en mening om filmen och rita en bild.
På matten har vi börjat arbeta med klockan. Första steget är hela timmar. Vi har jobbat med arbetshäften, memory och skolplus. Vi ser redan stora framsteg.
Veckans bokstav har varit Öö. Eftersom den är lik bokstaven Oo som vi arbetat med tidigare har barnen fått repetera några av bokstäverna vi arbetat med tidigare. Några bokstäver som är extra kluriga att göra rätt är Aa, Dd, Hh. I svenskan har vi också börjat arbeta med läsförståelse. Vi har pratat om läsfixarna, figurer som hjälper oss att förstå en text. Vi har arbetat med spågumman och reportern. Fråga barnen hemma och se om de kommer ihåg vad just de här två läsfixarna betyder. Vi har arbetat med hur man letar svar på frågor i text och på bilder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar