Intro text

Vi finns i bruksorten Skärblacka, 18 km utanför Norrköping. Skolan omges av fin natur som möjliggör naturvistelser och friluftsliv.

Sidor

fredag 22 mars 2024

Bersån v. 13 Skola och frita

 KOM IHÅG:

Skola:

Måndag:

Tisdag: Läsläxa Murgrönan (Kap 21, ta med läsläxeboken), Café Park kl. 15-17. 

Onsdag: Ledtråd GOTD: Firar vi för att Jesus uppstod.

Torsdag: Teori på idrotten, inga gympakläder behövs. Avslut sagotema: Barnen får klä ut sig till någon sagofigur om de vill. OBS. läsläxa för Stormhatten (Kap. 21, ta med läsläxeboken)

Fredag: Långfredagen (skola och frita stängt)

Matteläxan som barnen fick hem idag är till fredagen efter lovet. 

Frita: 

Måndag: Utedag

Tisdag: Stationer (skapande, masked singerbok)

Onsdag: Påskpyssel

Torsdag: Påskpyssel

Fredag: Långfredagen, skola och frita stängt


DATUM I FRAMTIDEN: Café Park 26/3 kl. 15-17, Påsklov 29/3 + v.14, 


Hej!

Påsklovet närmar sig. Fyra skoldagar kvar, sedan ledigt drygt en vecka. Barnen kämpar på. Ibland är vi långt ner i lärande gropen men det gäller att inte ge upp. Snart får de ett välförtjänt lov. 

På torsdag kommer vi att avsluta vårt sagotema. Barnen får gärna klä ut sig till någon sagofigur om de vill. 

På tisdag är det Café Park kl. 15-17. Ni är välkomna att titta på era barns arbeten, spela spel och ta en fika. Endast vårdnadshavare är välkomna. syskon och andra anhöriga får stanna hemma.  

På svenska har vi fortsatt arbeta med vårt sagotema. Vi har fått ytterligare ett brev från sagofigurerna. Tydligen har de fått lappar med ord på efter att vi gjort uppgifter i skolan. Vi testar att göra fler uppgifter inom temat för att se om sagofigurerna får fler lappar med ord. Tidigare har barnen fått rita sagofigurer. I onsdags skulle de skriva en personbeskrivning på sin figur. De skulle fundera på om den hade något namn, vad den tyckte om att göra, vad den tyckte om för mat, vad den är bra på och hur den är som person. 




Den här veckan har vi arbetat med två bokstäver, Ww och Xx. Xx är en lite klurig bokstav då den låter som två bokstäver. Nu har vi endast två bokstäver kvar sedan har vi tagit oss igenom hela alfabetet. Wow!! 

På värdegrunden har vi de senaste två veckorna jobbat med röda och gröna tankar och uppåtpuffar och att skapa gemenskap i lärparen. Röda tankar är tankar man får tänka men inte får säga. Gröna tankar är tankar man får tänka och säga. Barnen gav många bra exempel på gröna tankar. Uppåtpuffar är komplimanger och peppande ord. Dessa ord är något vi nu använder för att uppmärksamma barnen på när de säger och gör bra saker. Barnen fick i uppdrag att skriva ner så många uppåtpuffar de tillsammans i lärparet kunde komma på. En sammanställning av barnens uppåtpuffar sitter i korridoren utanför klassrummen. Kom gärna in och läs på era barns kloka tankar. Barnen har också i sina lärpar fått skapa en klappramsa som de ska göra innan de startar ett arbete i sitt lärpar. Detta för att skapa gemenskap i lärparet och för att de tillsammans ska markera när arbetet startar. Efter de skapat klappramsan skulle de testa den innan arbete. Då skulle de intervjua varandra för att lära känna varandra lite bättre. 


I matten har vi arbetat med tal på tallinjen. Hur ska jag tänka när jag ska placera ut ett tal och hur vet jag att jag satt talet rätt. Vi har också arbetat med hundrarutan.


Veckans grej of the day handlade om bläckfisken. Vi fick lära oss att det finns ungefär 800 olika arter och att de kan ha åtta eller tio armar, Fråga gärna hemma vad de fick lära sig mer. 



Då det strulat med bloggen under fredag eftermiddag kommer det ingen utförlig uppdatering om veckan på frita med bilder. Veckan på frita har varit bra och avslutades med besök i gympasalen. 

Nu önskar vi er en trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar