KOM IHÅG!
Skola:
Måndag:
Tisdag: Läsläxa Murgrönan kap. 23 (ta med läsläxebok och lilla blå boken),
Onsdag: Ledtråd GOTD: Försvunnen stad
Torsdag: Idrott (ta med gympakläder, handduk och innegympaskor)
Fredag: Läsläxa Stormhatten kap 23 (ta med läsläxebok och lilla blå boken), lämna in matteläxa
Frita
Måndag: ute
Tisdag: stationer
Onsdag: korvgrillning
Torsdag: skapande
Fredag: gympasalen
DATUM I FRAMTIDEN: V. 18 börjar vi med idrott ute, 1/5 skola och frita stängt, 9/5 skola och frita stängt 10/5 frita öppet för de som anmält omsorgsbehov, skola stängd.
Sista dag att lämna sommarlovsschemat var 12/4. Har ni inte lämnat in, kontakta vår rektor Anna.
Hej! Första veckan efter påsklovet är slut. Vi hoppas att ni alla ha haft en bra påsk och kunnat samla lite nya krafter.
På svenskan den här veckan har vi bland annat repeterat alla bokstävernas namn och ljud. Vi har också påbörjat att skriva en gemensam saga i klassrummen. Vi började med att titta på en del av programmet Sagomattan. Efter det fick eleverna ge förslag på vad vår saga skulle handla om. Tillslut hade vi tillsammans fått ihop en start på sagan. Men hur skulle den fortsätta? Barnen fick i uppdrag att i sina lärpar fundera över fortsättningen. Vad var problemet/händelsen i sagan? Vi har nu samlat in alla förslag och ska med hjälp av alla förslag skriva ihop en fortsättning som vi presenterar för barnen nästa vecka. Stormhattens saga handlar om en robot och hans fågelvänner som ska råna en bank. Murgrönans saga handlar om en astronaut, en korv och en köttbulle som ska råna hela Stockholm. Här när är några av barnens förslag på vad problemet i sagorna ska vara.
På matten har vi arbetat med subtraktion. Barnen har fått testa på att skriva en mattesaga och sedan löst problemet. Det var lite klurigt.
Vi har också under veckan startat upp ett nytt tema. Det nya temat är trafik och vi har pratat med barnen om vad de tänker på när de hör ordet trafik. Det pratades bland annat om om trafikljus, övergångställe och hjälm. Barnen fick också fundera på vad de vill veta när vi arbetar med trafik. Många kloka frågor kom fram. Bland annat hur ska jag göra när jag ska gå/cykla över en gata och hur snabbt får bilar köra i Skärblacka.
Vi har även gjort ett stapeldiagram över hur barnen tar sig till skolan för att sedan funderade på vad man ser på vägen till skolan. Vad åker/går/cyklar jag förbi? Barnen fick både skriva och rita.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar